Introducere
Guvernul condus de Ilie Bolojan a ales să „închidă” o gaură bugetară taxând exact acolo unde statul ar trebui să sprijine: în agricultură. Prin modificările recente la Codul fiscal, adoptate în Parlament, serele, solariile, răsadnițele și silozurile nu vor mai fi scutite de impozit, urmând să fie taxate începând cu 1 ianuarie 2026, la aproximativ 50% din nivelul aplicat clădirilor obișnuite.Playtech.ro+3Agrointeligența+3Observator News+3
În plus, baza de calcul pentru impozitul pe terenurile agricole extravilane a fost majorată semnificativ (estimări de +135% pentru anumite categorii), ceea ce înseamnă că legumicultorii vor plăti mai mult și pe teren, și pe structurile de producție amplasate pe acest teren.Bursa+1
Întrebarea centrală, dincolo de emoția firească a oamenilor afectați, este dublă:
- Este legal acest demers?
- Este legitim și rațional în raport cu interesul public – securitatea alimentară, producția locală și echitatea fiscală?
Articolul de față își propune să răspundă la aceste întrebări, folosind argumente juridice, economice și de bun-simț.
1. Ce a făcut, concret, Guvernul Bolojan
Până acum, Codul fiscal prevedea clar că nu se datorează impozit pe clădiri pentru:
„clădirile care sunt utilizate ca sere, solare, răsadniţe, ciupercării, silozuri pentru furaje, silozuri și/sau pătule pentru depozitarea furajelor, precum și pentru alte clădiri utilizate pentru producția agricolă” – art. 456 alin. (1) lit. o Cod fiscal (vechea formă).Noul Cod Fiscal+2Lege5+2
Prin noul pachet de modificări fiscale, această scutire a fost eliminată. De la 1 ianuarie 2026:
- serele, solariile, răsadnițele și silozurile intră în categoria clădirilor impozabile;
- cota de impozitare este, potrivit relatărilor publice, de aproximativ 50% din cota aplicată clădirilor obișnuite, sub pretextul unei „taxări reduse pentru construcții agricole”.Playtech.ro+3Agrointeligența+3Observator News+3
În practică, pentru un fermier care are:
- un teren agricol extravilan (deja impozitat, cu creșteri de bază de calcul de circa 135%);Bursa
- unul sau mai multe solarii sau sere construite din fonduri proprii;
statul vine acum și spune: „plătești impozit și pe teren, și pe folia de plastic și scheletul de metal, pentru că, juridic, asta este tot «clădire»”.
Deja există reacții puternice din partea fermierilor, a unor primari și chiar a ministrului Agriculturii, care a transmis public că, în opinia sa, „nu se poate” introduce o asemenea taxă asupra solariilor.Botoșăneanul+4Agro Tv+4tvrinfo.ro+4
Mai mult, presa relatează că dispozițiile privind impozitul pe solarii au fost sesizate la Curtea Constituțională, iar aplicarea lor ar fi, temporar, „pusă pe pauză”.actualmehedinti.ro
2. Cadrul legal: când devine un solar „clădire”?
Codul fiscal definește clădirea în art. 453 lit. b) astfel:
„orice construcţie situată deasupra solului şi/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinţa sa, şi care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalaţii, echipamente şi altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereţii şi acoperişul, indiferent de materialele din care sunt construite.”Noul Cod Fiscal+2Primăria Comunei Braloștița+2
Din punct de vedere strict tehnic, o seră sau un solar:
- are pereți (folie pe structură metalică sau din lemn);
- are acoperiș;
- adăpostește produse agricole, instalații de irigație, structuri de susținere etc.
Deci, poate fi încadrat ca „clădire” în sensul Codului fiscal. De aceea, legiuitorul a simțit nevoia, în forma veche a Codului, să introducă explicit scutirea de impozit pentru aceste „clădiri agricole speciale”, tocmai pentru a nu împovăra fiscal producția agricolă.Noul Cod Fiscal+1
Pe scurt:
- Din perspectiva definiției, da, solarul/sera poate fi considerată clădire.
- Anterior, scutirea exista tocmai ca această clasificare să nu se transforme în impozit.
- Acum, scutirea e retrasă – deci nu mai discutăm dacă se poate impozita, ci dacă este oportun, echitabil și constituțional să o faci.
3. Dubla impunere: teren + solar = aceeași activitate, două impozite
România are un sistem în care:
- terenul se impozitează ca atare (extravilan, intravilan, cu sau fără construcții, funcție de categorie și zone);Ministerul Finanțelor+1
- clădirile de pe teren se impozitează separat, ca valoare de impozitare a construcțiilor.Ministerul Finanțelor+1
Curtea Constituțională a recunoscut în jurisprudența sa că legiuitorul are o largă marjă de apreciere în materie fiscală, putând stabili cote și categorii atâta timp cât respectă principiul „justei așezări a sarcinilor fiscale” (art. 56 alin. 2 din Constituție) și un just echilibru între interesul general și drepturile contribuabililor.ResearchGate+4Constituția României+4Constituția României+4
Asta înseamnă că, formal, nu e automat „neconstituțional” să taxezi și terenul, și clădirea de pe el. Totuși:
- În alte cazuri, chiar statul român a recunoscut, în puncte de vedere oficiale, că anumite formulări legislative duc la dublă impunere și pot încălca art. 56 privind justa așezare a sarcinilor fiscale, fiind necesare corecții.Ministerul Finanțelor+1
- În doctrină și jurisprudență există discuții clare privind evitarea dublei impuneri și situațiile în care se consideră că același obiect economic este supus de mai multe ori la taxe fără justificare.Universul Juridic+1
În cazul solarului:
- terenul agricol este deja impozitat;
- solarului/serii i se aplică un impozit suplimentar, deși nu vorbim de o clădire de lux, de birouri sau de retail, ci de un echipament de producție agricolă, finanțat integral din banii fermierului, destinat strict creșterii productivității.
Juridic, se poate susține că nu există o dublă impunere „pură” (pentru că obiectul impozitului nu este identic: teren vs. construcție). Dar, economic și moral, impozitul lovește de două ori aceeași activitate:
- O dată pe terenul folosit pentru producție;
- O dată pe infrastructura minimă necesară pentru a produce mai mult, mai sănătos și mai devreme.
Din perspectiva constituțională, această acumulare de sarcini fiscale asupra unei activități cu interes public ridicat (producția de alimente) poate fi atacată în baza art. 56 alin. (2) – „justa aşezare a sarcinilor fiscale”, mai ales dacă nu există un studiu de impact și un mecanism de compensare.Constituția României+2Constituția României+2
4. Principiul constituțional al „justei așezări a sarcinilor fiscale”
Art. 56 alin. (2) din Constituție prevede:
„Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale.”Constituția României+1
Curtea Constituțională a detaliat acest principiu astfel:
- sarcinile fiscale trebuie să fie proporționale cu capacitatea contributivă;
- trebuie avută în vedere natura activității și rolul ei în economie;
- impozitele nu pot fi folosite arbitrar, astfel încât să distrugă sau să descurajeze un sector strategic fără o justificare serioasă și documentată.CCR+1
Or, în cazul serelor și solariilor:
- vorbim de investiții finanțate exclusiv de fermieri, fără sprijin real al statului (subvențiile sunt limitate, birocratice și adesea inaccesibile micilor producători);tvrinfo.ro+2BIHON+2
- scopul acestor structuri este creșterea productivității și a calității produselor, reducerea dependenței de importuri și asigurarea unui flux stabil de legume locale, inclusiv în extrasezon;Observator News+2Revista Ferma+2
- veniturile micilor legumicultori sunt deja afectate de creșterea costurilor la energie, inputuri, transport și taxele deja majorate pe proprietate.Botoșăneanul+3Observator News+3Alba24+3
În acest context, impunerea unui nou impozit pe sere și solarii:
- nu ține cont de capacitatea reală de plată a micilor fermieri;
- transferă costul fiscal direct în prețul final al legumelor – deci către consumatorul român;Observator News+2Digi24+2
- contravine obiectivului constituțional din art. 135 privind stimularea valorificării factorilor de producție și protejarea intereselor economice naționale, inclusiv în agricultură.Constituția României+2Constituția României+2
Din perspectiva unei analize de constituționalitate, se poate argumenta că:
- măsura este cel puțin discutabilă în raport cu art. 56 și art. 135;
- sarcina probei revine statului, care ar trebui să demonstreze că beneficiul fiscal (venituri suplimentare la buget) justifică riscul de a slăbi un sector strategic – legumicultura.
Faptul că impozitul a fost deja contestat la Curtea Constituțională și pus, temporar, pe pauză arată că există serioase dubii privind conformitatea sa cu aceste principii.actualmehedinti.ro+1
5. Statul ar trebui să sprijine, nu să penalizeze investițiile în sere și solarii
Dincolo de litera legii, există întrebarea esențială: ce vrea, de fapt, statul român?
Constituția spune clar, la art. 135, că statul trebuie să asigure „crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție” și să protejeze interesele naționale în domeniul economic.Constituția României+2Constituția României+2
Aplicat la legumicultură, asta înseamnă:
- să încurajezi fermierii să investească în tehnologii care cresc randamentul (sere, solarii, sisteme de irigații, climatizare etc.);
- să reduci birocrația și costurile fixe (impozite, taxe locale) care apasă disproporționat pe fermele mici și medii;
- să folosești politica fiscală pentru a stimula producția internă, nu pentru a o sufoca.
Realitatea este exact invers:
- legumicultorii plătesc din bugetul propriu construcția serelor și solariilor, toate lucrările de mentenanță, reparații, modernizări;
- își asumă volatilitatea prețurilor din piață, concurența produselor importate și riscul climatic;
- iar statul vine acum să impoziteze instrumentul prin care acești oameni încearcă să supraviețuiască economic.Foaia Transilvana+4Observator News+4Revista Ferma+4
Din punct de vedere al politicilor publice, direcția normală ar fi fost:
- subvenționarea investițiilor în sere și solarii;
- deduceri fiscale pentru cheltuielile cu construcția și mentenanța lor;
- scheme de sprijin pentru energie, apă și tehnologie modernă (irigații inteligente, senzori etc.).Portal Legislativ+1
În loc de asta, avem:
- eliminarea unei scutiri fiscale care funcționa de ani de zile;Noul Cod Fiscal+1
- introducerea unei taxe suplimentare, într-un moment în care costurile de producție sunt deja la limită;Botoșăneanul+3Observator News+3Alba24+3
- transmiterea unui semnal clar: „Investițiile voastre în productivitate sunt privite ca lux impozabil, nu ca interes național strategic”.
6. Argumentul interesului public: de ce impozitul pe solarii este nedrept
Dacă punem în balanță interesul statului și interesul societății, avem:
Ce câștigă statul?
- Un venit suplimentar la bugetul local, relativ modest la nivel macro (vorbim de câteva sute de lei – în multe cazuri – pe an per exploatație, în funcție de suprafață și evaluare).Adevărul+2tvrinfo.ro+2
- Posibilitatea de a pretinde că „toate clădirile sunt tratate egal” – un argument pur formal, rupt de realitatea economică.
Ce pierde societatea?
- Fermieri descurajați să mai investească în noi solarii/sere;
- Abandonul treptat al unei părți din producția locală, în special la micii producători care oricum abia se mențin pe linia de plutire;Botoșăneanul+3tvrinfo.ro+3Capital+3
- Scumpirea legumelor la raft, prin transfer direct al noilor costuri către consumator;Observator News+2Digi24+2
- Creșterea dependenței de importuri, inclusiv din state non-UE, cu standarde discutabile de calitate și trasabilitate.
În plus, este un semnal extrem de periculos:
Statul nu vede în legumicultor un aliat strategic pentru securitatea alimentară, ci o sursă de venituri fiscale, tratată la pachet cu dezvoltatorii imobiliari sau marile lanțuri comerciale.
Din această perspectivă, impozitul este:
- formal legal, în sensul că se bazează pe o modificare votată de Parlament;Profit.ro+2Ziare.com+2
- dar nedrept și nelegitim, pentru că încalcă spiritul art. 56 și art. 135 din Constituție și ignoră complet interesul strategic al României de a-și dezvolta propria producție de legume.Constituția României+3Constituția României+3Constituția României+3
7. Posibile direcții de corectare: ce ar trebui să se întâmple
Din perspectivă juridică și de politică publică, există câteva căi rezonabile de corectare a situației:
1. Menținerea scutirii pentru micii producători
Legiuitorul ar putea reintroduce, într-o formă clară, scutirea de impozit pentru:
- sere, solarii și răsadnițe până la o anumită suprafață sau valoare impozabilă;
- exploatațiile de familie și fermele mici și mijlocii, esențiale pentru aprovizionarea piețelor locale.
Astfel, sarcina fiscală ar putea fi concentrată, eventual, pe marile exploatații industriale, dacă statul consideră absolut necesar să taxeze și aceste structuri.
2. Deduceri fiscale pentru investițiile în sere și solarii
Chiar dacă se menține, într-o formă limitată, impozitul pe „clădire”, legiuitorul poate introduce:
- deduceri pentru costurile de construcție și modernizare a serelor/solariilor;
- posibilitatea amortizării accelerate a acestor investiții, astfel încât fermierul să nu fie penalizat pentru faptul că își modernizează exploatația.
3. Subvenționarea costurilor de funcționare
În loc să pună biruri pe infrastructura de producție, statul ar trebui să:
- subvenționeze parțial costurile energetice ale serelor (încălzire, iluminat, pomparea apei);
- susțină programe de investiții pentru eficientizarea consumului de apă și energie.Portal Legislativ+2Madr+2
4. Claritate legislativă și predictibilitate
Un alt aspect critic ține de modul în care a fost introdusă taxa. Presa și o parte dintre liderii politici vorbesc despre o măsură „strecurată pe furiș în lege”, fără dezbateri reale cu sectorul agricol și cu autoritățile locale.Ziare.com+2Profit.ro+2
Pentru a respecta principiul securității juridice, ar fi nevoie de:
- norme metodologice clare, accesibile, publicate din timp;
- consultări reale cu organizațiile de fermieri;
- un calendar de implementare care să le permită producătorilor să-și adapteze planurile de investiții și producție.
Concluzii: legal nu înseamnă automat corect
Din punct de vedere strict juridic, Guvernul Bolojan și majoritatea parlamentară încearcă să se sprijine pe faptul că:
- serele și solariile se încadrează tehnic în definiția de „clădire” din Codul fiscal;Noul Cod Fiscal+1
- legiuitorul are competența de a acorda sau retrage scutiri de impozit, în funcție de politica fiscală a momentului;Instituția Avocatul Poporului+1
Dar legalitatea formală nu acoperă nedreptatea evidentă a acestei măsuri.
Când:
- terenul agricol este deja impozitat;Bursa+1
- fermierul își plătește din buzunar infrastructura de producție;
- statul are obligația constituțională de a crea un cadru favorabil pentru valorificarea factorilor de producție și pentru protejarea interesului economic național;Constituția României+2Constituția României+2
introducerea unui impozit pe sere și solarii devine un act profund nedrept, greu de apărat în logica „justei așezări a sarcinilor fiscale”.
În loc să fie sprijiniți să producă:
- mai mult,
- mai sănătos,
- mai devreme (legume timpurii),
legumicultorii sunt pedepsiți pentru că au avut curajul să investească în productivitate.
Este exact inversul a ceea ce ar trebui să facă un stat responsabil, într-o economie în care securitatea alimentară, lanțurile scurte de aprovizionare și independența față de importuri ar trebui să fie obiective strategice.
De aceea, chiar dacă, pe hârtie, impozitul pe sere și solarii poate fi îmbrăcat în hainele unei „reforme fiscale”, în realitate el rămâne:
- o măsură discutabilă juridic, aflată deja în fața Curții Constituționale;actualmehedinti.ro
- o nedreptate economică și socială la adresa micilor producători;
- un pas înapoi pentru agricultura românească și pentru consumatorii care își doresc legume românești, accesibile și de calitate.
Într-o țară normală, solariile și serele ar trebui subvenționate, nu impozitate. Iar legumicultorul – nu transformat în sursă de venit fiscal de ultimă instanță, ci recunoscut ca partener strategic în asigurarea hranei pentru populație.